"בעוד 3 שנים נראה בקניונים יותר מסעדות ופחות חנויות"

"בעוד 3 שנים נראה בקניונים יותר מסעדות ופחות חנויות"

"בעוד 3 שנים נראה בקניונים יותר מסעדות ובתי קפה, פחות חנויות ויותר חנויות גדולות. קסטרו, רנואר, פוקס, זארה – כולן יהיו על שטחים יותר גדולים" – את הדברים האלה אומר מנכ"ל קניוני עופר של קבוצת מלירסון  משה רוזנבלום.

"קסטרו לא נכנסת היום לשטח של פחות מ-1,000 מ"ר", הוא מספר. "אם הייתי אומר לך את זה לפני 5 שנים, היית חושבת שאני הוזה. זארה לא נכנסת לחנויות של פחות מ-2,000 מ"ר, ולפני 5 שנים הם לקחו בקושי 1,000 מ"ר. קבוצת זארה לפני 10 שנים הייתה זארה, והיום יש לה את פול אנד בר, סטרדיבריוס, מאסימו דוטי, ברשקה, והיא פותחת חנות ראשונה לזארה הום בגינדי תל-אביב. H&M פותח את COS, הרשת היוקרתית של המותג".

ל-H&M הייתה שנה לא טובה. "אבל היא הייתה טובה יותר משנת 2015 או לפחות דומה". הגלורי של H&M נשחק? "אם אתה משווה מול רשתות בינלאומיות, אז זארה עשתה קפיצה רצינית, H&M עמדה במקום, ו-21 FOREVER תמשיך לרדת. מאוד קשה לנהל עסק בשלט רחוק מחו"ל, כשיש לך כאן 5 חנויות. אין ניהול. להערכתי, זו הבעיה של 21 FOREVER". זה כבר לא מותג נחשק מבחינת הקניונים? "לא אצלי. אם תגידי לי לבחור בין 21 FOREVER לאורבניקה, אני אלך עם אורבניקה. בתפיסת עולמי, 21 FOREVER לא נכנסו לישראל ב'וואו' שנכנסה קבוצת זארה ולא כמו H&M. זה הזכיר לי קצת את הכניסה של סטארבקס לישראל. אין ספק שסטארבקס היא הצלחה עולמית, ובישראל היא לא הצליחה. למה? כי היא לא עניינה במיוחד את מי שלקח אותה כאן".  זה לא עניין את יצחק תשובה? "הוא אמר 'יאללה, נביא, ותהיה לנו רשת נוספת'. זה לא המיין ביזנס שלו. תראי מה עומרי פדן עשה במקדונלד'ס. בשעתו, כששאלו את עמרי פדן למה לתת לו את הזיכיון ולא לאחרים, הוא אמר: 'כי אני אעבוד בעסק'. הוא צדק. היכן שיש ניהול רציני, אין סיבה שעסק בישראל לא יצליח כפי שהוא מצליח בעולם. "קחי את ענף האופטיקה. יוסי גביזון זיעזע את הענף עם קרולינה למקה, ואין ספק שזה סיפור הצלחה. התחלנו להספיד את אופטיקנה ואת אופטיקה הלפרין, אבל מאיר רסין (בעלי אופטיקנה – א"ח) ויעקב הלפרין (מבעלי אופטיקה הלפרין – א"ח) הבינו את העסק, והיום הם רושמים גידולים דו-ספרתיים בפדיונות. מי שעוד עשה עבודה טובה זו אירוקה, עם הקונספט החדש שפתח בקניון רמת-אביב. זה נראה מדהים. אין ספק שגביזון שינה את השוק".  אז מה קרה בגאפ, שלבסוף קבוצת זארה ישראל החליטה לסגור את הרשת? "אני חושב שגאפ לא מתאים לקונספט בישראל. לזכותו של ג'ואי שוובל (מבעלי זארה ישראל – א"ח) ייאמר שהוא הבין והוא מתקדם הלאה. אם פעם היו סוגרים רשת ומוטרדים מה יהיה עם כוח-האדם, היום זה הדבר האחרון שמטריד, כי יש מחסור אדיר בכוח-אדם בקמעונאות". שוק האופנה בישראל חווה שינויים כבר כמה שנים, אבל נדמה כי השינויים שחלו בשנה החולפת משרטטים תמונה חדשה של השוק. המהלך המשמעותי ביותר הוא המיזוג בין קסטרו לקבוצת הודיס, שמציב את שתי השחקניות בקדמת הבמה, ממש ליד קבוצת פוקס וקבוצת זארה ישראל. ממש במקביל, ההיחלשות של קבוצת גולף דוחפת אותה אחורה ומטילה צל על פעילות הקבוצה דווקא בגזרת האופנה, ובאופן ממוקד יותר במותג גולף. בזמן שגולף קידס זוכה להצלחה, המותג גולף ממשיך לדשדש. קבוצת פוקס ממשיכה להתחזק, לאחר רכישת פעילות חנויות רשת נייקי, הרחבת רשת מנגו ופתיחה צפויה של רשת פוט לוקר. לצד כל אלה, מותג הנעליים צ'ארלס אנד קיט לא עונה על הציפיות של הקבוצה, והיא מצמצמת את הסניפים לטובת פוט לוקר. השנה גם הוכח כי הנצנוץ של המותגים הבינלאומיים יכול להתעמעם כשמדובר בשוק הישראלי. כאמור, 21 FOREVER חווה ירידה במכירות, ימי הזוהר שהיו ל-H&M בעת הכניסה לארץ כבר נעלמו, והמותג גאפ עומד לסיים את דרכו כאן, אף על-פי שהוחזק בידי אחת מקבוצות האופנה החזקות והמובילות – זארה ישראל. מה קורה ברשת ההנעלה צ'ארלס אנד קיט? "אצלי יש חנות אחת, בקניון פתח-תקווה. זה עבד סביר, אבל הראל ויזל (מנכ"ל ומבעלי פוקס – א"ח) החליט להפוך את החנות לחנות של פוט לוקר. ממה שאני מבין, אם זה לא יעבוד – הוא יעשה שינוי. היום מנהלים לא חוששים לעשות מהלכים נכונים. הראל ויזל לקח שתי רשתות שעמדו במקום, נייקי ומנגו, ועשה להן מהפך שלם. מנגו ונייקי בגידול של עשרות אחוזים בקניונים אצלנו, וגם פוקס הום בגידול דו-ספרתי. "בכלל, בין ינואר לנובמבר 2016 יש לנו גידול של יותר מ-6% בפדיונות. המותגים החזקים מתחזקים מאוד. גם הזולים, קרי תמנון וזברה, מתחזקים מאוד. תמנון עולה אצלנו בעשרות אחוזים בפדיונות ומגדיל שטחים. האמצע נחלש, קרי הוניגמן וגולף, אף על-פי שלגולף היו פדיונות טובים בדצמבר 2016. דצמבר הוא חודש שתיקן לרבים את הפדיונות. אני לא בטוח שהוא תיקן את הרווחיות, כי התחילו מבצעי סוף עונה".