כניסה לחברים רשומים



הרשם לניוזלטר


זכיינות סחוט
קפה ג'ו_GO
זכיינות קפנטו
זכיינות ג'נטלמן
זכיינות קופיקס
זכיינות איי לק
זכיינות אספרסו בר
זכיינות עידן 2000
זכיינות בליקר בייקרי

ארומה תל אביב מתרחבת, והיא משלמת על זה

ארומה תל אביב מתרחבת, והיא משלמת על זה

שנה וחצי לאחר שאיש העסקים גולן עינת השלים את רכישת רשת בתי הקפה ארומה תל אביב, הרשת צועדת לכיוון התרחבות מהירה בשיטה יקרה של תשלום דמי פינוי שכמעט ונעלמה מהשוק. יחד עם מתיחת פנים עיצובית ומיתוג מחדש, המהלכים שמוביל עינת עשויים לבלבל את לקוחות הרשת, שרבים מהם אינם יודעים שארומה היא למעשה שתי רשתות קפה שונות בבעלות נפרדת, שאחת מהן פועלת בתל אביב והשנייה בכל יתר רחבי ישראל.

מאז השלים עינת את רכישת הרשת לפי שווי של 60 מיליון שקל, נוספו שישה סניפים חדשים ל־24 סניפיה, ועד לסוף 2017 היא צפויה למנות כבר 50 סניפים. עד סוף 2020 מתכנן עינת להכפיל את מספר הסניפים ל־70. מאחר שתל אביב היא שוק רווי שקשה למצוא בו מיקומים טובים, עינת נוקט באמצעי האגרסיבי של תשלום דמי פינוי לשוכרים פרטיים כדי שיפנו לו סניפים בפריים לוקיישנס.

שלושה מתוך ארבעת הסניפים החדשים שהרשת צפויה לפתוח בחודש הקרוב ייפתחו במיקומים שפונו בשיטה זו, בהם סניף ברחוב הארבעה שעינת שילם כדי לפנות ממנו סניף של רשת בתי הקפה רביבה וסיליה.

אגרסיבי ואימפולסיבי

עינת הוא בעלי קבוצת האחזקות GEG שבנוסף לארומה תל אביב מחזיקה גם ב־50% מרשת בתי הקפה רולדין, ב־40% מקבוצת הזאפה, ברשת המסעדות אוליב, ברשת המרפאות צבר ובחברת GEG נדל"ן שמחזיקה בנכסים בשווי מאות מיליוני שקלים. מנכ"ל GEG הוא שי בוצר.

עינת מתרחק מתקשורת, אך מקורביו מתארים אותו כאיש עסקים אגרסיבי ואימפולסיבי, שכל העסקאות שביצע נחתמו בתוך זמן קצר. על רכישת האחזקות ברולדין חתם עינת לאחר שלושה ימי היכרות עם קובי חקק, מייסד הרשת. על רכישת ארומה תל אביב חתם עינת מתחת לאפה של ארומה ישראל, שבוע בלבד לאחר שפגש את בעליה הקודמים סהר שפע, ובזמן שארומה ישראל התמהמהה במשך חודשים בהשלמת הרכישה בעצמה.

כאמור, לקוחות בתי הקפה ארומה אינם מודעים ברובם לכך שמדובר למעשה בשתי רשתות נפרדות בתל אביב וביתר רחבי הארץ. צרכנים אלה גם אינם נהנים מסינרגיה או מהטבות שיכלו לקבל אילולא ההפרדה רבת־השנים, שמקורה בסכסוך עבר בין המייסדים סהר שפע ואחיו יריב, שמחזיק ברשת ארומה ישראל בעלת 131 הסניפים.

האחים שפע שהקימו את הסניף הראשון של ארומה בירושלים ב־1994 היו מהראשונים לעלות על הנוסחה המצליחה של אוכל זול, מהיר וטרי המוכן במקום. ארומה מיצבה את עצמה כרשת המזון המהיר של ענף בתי הקפה, ולא לשווא רואה בה בעלי מקדונלד'ס ישראל עמרי פדן מתחרה ישירה.

כחלק מהמהלכים שמוביל עינת עוברת בשנה האחרונה רשת ארומה ישראל מתיחת פנים עיצובית שמעדכנת את הנראות שהיתה לה לפני תקופתו. השפה המיתוגית שונתה, והסניפים מעוצבים כעת בצבעי לבן, אפור ושחור, במראה נקי ומודרני יותר. גופי תאורה משתלשלים מהתקרה ומקנים לסניפים, שבעבר נראו כנקודת מכירה של מזון מהיר, מראה של בית קפה שניתן להעביר בו כמה שעות ולא רק לקחת את הקפה וללכת. מטה הרשת כולל 15 אנשים, ולאחרונה מונה למנכ"לה עידו רוטמן, שעד לאחרונה עבד עם עינת כמנהל רשת רולדין

השוכרים מעדיפים דמי בינוי על דמי פינוי

השיטה האגרסיבית שנוקט עינת כדי להבטיח את התרחבותה המהירה של הרשת היא תשלום דמי פינוי עבור מיקומים טובים לסניפיה. שיטה זו היתה פופולרית לפני כחמש שנים, כאשר הביקוש לשטחי מסחר עלה על ההיצע. כיום המצב הפוך: הקמת קניונים ומרכזי מסחר מרובים הביאה לעודף של שטחי מסחר והוריד משמעותית את גובה דמי הפינוי במקומות שהם עדיין בשימוש.

למעשה, המוטו בקרב השוכרים כיום הוא דמי בינוי במקום דמי פינוי: מאזן הכוחות בין השוכרים לבעלי הנכסים (בעיקר הקניונים) התהפך, וכיום הקניונים משלמים לשוכרים עבור בניית החנויות בשטחם. כך למשל שילם קניון עיר ימים בנתניה 12 מיליון שקל לקבוצת זארה כדי לדרבן אותה לפתוח ארבע חנויות של מותגי הקבוצה בקניון בסמוך להקמתו ב־2012. לעומת זאת, קבוצת ביג סירבה לשלם לקבוצת זארה את הסכומים שדרשה עבור בינוי בקניון ביג אשדוד, וחנויותיה נשארו מחוץ למתחם.

בעבר עמדו דמי הפינוי המשולמים בקניון מצליח כמו רמת אביב על כ־200 אלף דולר. הקניונים עצמם עודדו את התופעה וגזרו לעתים קופון של 50% מדמי הפינוי. בענף המסעדנות אומרים שכיום דמי הפינוי הם תופעת שוליים, וכאשר הם משולמים, הדבר נעשה בעיקר עבוד ציוד ואבזור שנשאר בנכס בסכומים של עשרות אלפי שקלים בודדים.

אך למרות זאת, דמי פינוי עדיין משולמים עבור מיקומים שאין להם תחליף, כמו בתל אביב. עינת, שהרשת שלו ממוקדת בתל אביב, בחר לשלם לשוכרים פרטיים כדי שיפנו לו את מיקומים שהוא רוצה להקים בהם סניפים.

בחודשים האחרונים פינה עינת בשיטה זו סניף של מכון ציפורניים שפעל בקניון במגדלי תל אביב שבנחלת יצחק; סניף של בית הקפה לה גופרה ברחוב אבן גבירול שאליו הועתק סניף ארומה שפעל בסמוך למסעדת הברסרי; וסניף של בית הקפה רביבה וסיליה שפעל ברחוב הארבעה, במיקום שעליו צפוי להיחתם בקרוב הסכם לפתיחת סניף של ארומה תל אביב. גורמים המקורבים לעסקאות הפינוי אומרים כי עינת שילם 400-200 אלף שקל לפינוי כל אחד ממיקומים אלה, בהתאם לגודלם שהוא 200-80 מ"ר.

 

סניפים קטנים ויעילים יותר

לפני כשבוע פתח עינת את סניף הדגל החדש של הרשת בשדרות רוטשילד בתל אביב מתחת למלון הבוטיק רוטשילד 22, במגדל המשמש גם את המטה הישראלי של פייסבוק. סניף זה הוא הגדול ביותר של הרשת עד כה, ומתפרס על פני 370 מ"ר בשתי קומות, כאשר הקומה השנייה תשמש את אורחי המלון לארוחות בוקר.

אך בניגוד לסניף הדגל הענק, בשנה האחרונה החלה ארומה תל אביב לפתוח דווקא סניפים קטנים יחסית בשטח 90-80 מ"ר. השטח המצומצם מאפשר תשלומי שכירות חודשית נמוכה יחסית של 15 אלף שקל, והם מספקים מחזור מכירות חודשי של 250 אלף שקל עם שיעורי רווח נקי של 20%, בין היתר בשל כוח האדם הרזה שהם דורשים שמאפשר לחסוך בעלויות. בסניפי הרשת הגדולים הפדיון החודשי נאמד ב־700 אלף עד מיליון שקל.

כדי לעמוד ביעד ההתרחבות השאפתני שלה חתמה הרשת כבר על חוזים לפתיחת סניפים עתידיים, בהם סניף בקניון TLV פאשן של גינדי שייפתח ב־2016 וכן סניפים בפרויקט העתידי של עזריאלי בשרונה, בבית אמות ובפרויקט המגורים של חג'ג' ברחוב איינשטיין ברמת אביב. בנוסף מנהלת הרשת מגעים לפתיחת סניפים עתידיים גם בקניון BLU של קנדה ישראל, בפרויקט מידטאון תל אביב ובנמל יפו. החיסרון העיקרי של הרשת בשלב זה הוא פריסה נמוכה בצפון הישן של תל אביב, בשכונת צהלה, בנווה צדק ובדרום העיר.

על אף מה שנראה כניסיון של ארומה תל אביב לבדל עצמה מאחותה הארצית - ועל אף חוסר התקשורת התפעולית והשיווקית בין שתי הרשתות - הן עדיין מחויבות לאחידות מסוימת מול הצרכן, בין שהוא פוגש אותן בתל אביב ובין שבחצבה. אלא שהשוק התל־אביבי מעט מתוחכם, תיירותי ותחרותי יותר. ומול התפתחות ענף בתי הקפה ותחום ההסעדה בכלל, האתגר של ארומה תל אביב הוא למשוך את הלקוחות למוצר שאינו פרימיום.

 

מהות הזכיינות היא שרשת מזכה מוכרת לזכייניה שירותי ניהול הכוללים תמיכה רציפה בתמורה לתמלוגים שוטפים. במקרים רבים חוסר הצלחה של רשתות מזכות נובע מאימוץ מודל זכייני שאינו מתאים או מניהול לקוי של הזכיינים. תשתית נכונה, גיבוש מודל זכייני נכון, ספר נהלים מדויק, חוזה זיכיון מנוסח כראוי, גיוס זכיינים איכותיים ומגננוני תמיכה ובקרה, הם אשר מובילים להצלחה בזכיינות.

קרא עוד...

להלן 10 טיפים מנצחים אשר יאפשרו לך, הזכיין הפוטנציאלי לקבל ההחלטה מושכלת ונכונה, אשר תשפיע על הצלחתך ברכישת הזיכיון וישפכו אור על כדאיות העסקה...

 

 

  

 

קרא עוד...

המרכז לקידום זכיינות בישראל רואה בכללי אתיקה בזכיינות ערך עליון הן ביחסים הטרום חוזיים והן ביחסים השוטפים בין רשת מזכה לבין זכייניה וזכייניה הפוטנציאליים. לנוכח העובדה כי בארץ אין חוק אשר מסדיר את הפעילות של ענף הזכיינות וכי חסרים סטנדרטים שישמרו על התנהלות ראויה ביחסים שבין רשתות מזכות ובין זכיינים, יישום של כללי אתיקה בענף הינו בעל חשיבות...

קרא עוד...

ממלכת החלבה והטחינה

צור קשר

מלא פרטים וניצור אתך קשר בהקדם
*הקלד את הקוד הבא

אודות  זכיין  זכיינות למכירה  זיכיון לקופיקס  זכיינות למכירה  זכיינות בתי קפה  זיכיונות  ספר נהלים  זכיינות ארומה  זכיינות קופיקס  זכיינות רולדין  זיכיון לבית קפה  הזדמנויות עסקיות  זכיינות  מאמרים  מימון   צור קשר  קוד אתי לזכיינות  חוזה זיכיון  הלוואות לעסקים  דרושים  שיווק דיגיטלי   כנס זכיינות 2014   עסקים למכירה  זכיינות כאן

המרכז לקידום זכיינות בישראל l פרנקס יעוץ עסקי בע"מ l רח' דרך החורש 4, בית אפריקה ישראל, ת.ד 12822 יהוד 56470 l טל' 1-700-720-720 l פקס: 03-5322567