כניסה לחברים רשומים



הרשם לניוזלטר


זכיינות ג'נטלמן
זכיינות עידן 2000
זכיינות קופיקס
זכיינות בליקר בייקרי
זכיינות סחוט
זכיינות קפנטו
זכיינות אספרסו בר
זכיינות איי לק
קפה ג'ו_GO

בית הדין לעבודה לא שולל קיום יחסי עובד מעביד בין עובדי זכיין לבין רשת

31/05/2015
בית הדין לעבודה לא שולל קיום יחסי עובד מעביד בין עובדי זכיין לבין רשת

 

1. מבוא

שאלה חשובה, בעלת השלכות כלכליות דרמטיות, הינה האם עובדי הזכיין הם גם בגדר עובדי רשת הזכיינות. בימים האחרונים, שאלה חשובה זו התעוררה בתביעה שהוגשה נגד רשת קפנטו על-ידי עובדי הזכיין (ראו סע"ש (ת"א) 7788-10-13 רומנוב נ' קפנטו רעננה בע"מ). תביעה זו מצטרפת לתביעות משפטיות דומות שהוגשו בעבר נגד רשתות מוכרות דוגמת פוקס, רנואר, אפרודיטה ומתאים לי. התביעה שהוגשה לאחרונה נגד רשת קפנטו גם מצטרפת לשורה של תביעות שהוגשו בארה"ב כנגד רשתות מוכרות כגון McDonald's, 7-Eleven, ו-Sonic, בטענה שרשתות אלה הן בגדר מעביד של עובדי הזכיין. התביעה נגד קפנטו גם מצטרפת להצהרה תקדימית וחשובה שניתנה על-ידי מועצת יחסי העבודה האמריקאית (NLBR), רגולטורית חשובה של שוק העבודה בארה"ב, לפיה McDonald's היא בגדר מעביד של עובדי חלק מסניפי הרשת.     

 

2. עובדות פרשת קפנטו

בפרשת קפנטו, עובדי מטבח של סניף קפנטו ברעננה הגישו תביעה לפיצוי כספי בגין פיטוריהם הן כנגד הזכיין של הסניף שבו הם עבדו והן כנגד רשת קפנטו (להלן: הרשת).

 

הרשת הגישה לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב (להלן: בית הדין) בקשה לסלק על הסף את התביעה כנגדה, בטענה שאין בינה לבין עובדי המטבח של הזכיין יחסי עובד-מעביד.

 

מנגד, עובדי המטבח טענו בפני בית הדין, כי יש בינם לבין הרשת יחסי עובד-מעביד, תוך שהם מסתמכים על הטענות העובדתיות הבאות: (א) הרשת קובעת את שעות פעילות הסניף; (ב) הסניף נושא את הלוגו של הרשת; (ג) תפריט הסניף נקבע על-ידי הרשת; (ד) עובדי המטבח, שהגישו את התביעה נגד הרשת, עברו קורס הכשרה ברשת טרם תחילת עבודתם.

 

על רקע טענות עובדתיות אלה, החליט בית הדין שלא לקבל את בקשת רשת קפנטו לדחות על הסף את תביעת עובדי המטבח כנגד הרשת.         

 

3. דיון

החלטת בית הדין האזורי, ככל שהיא נסמכת על הטענות העובדתיות של עובדי המטבח אינה נקייה מקושי. על רקע פסיקתו העקרונית של בית הדין הארצי לעבודה בעניין אלהרינאת נ' כפר רות, נדמה שלצורך בחינת קיומם של יחסי עובד-מעביד, יש לתת את הדעת לשאלה המרכזית הבאה: היא האם במישור היחסים החוזיים בין הרשת, הזכיין ועובדיו, הוקנה לרשת כוח לפטר את העובדים (ר' פד"ע כ"ד 535, 542). שאלות חשובות נוספות שיש לבחון לצורך בחינת קיומם של יחסי עובד-מעביד בין הרשת לבין עובדי הזכיין הן, למשל, האם הרשת שילמה את שכרם של העובדים; האם הרשת היא זו שקיבלה את העובדים לעבודתם בסניף הזכיין; האם הרשת קבעה את תנאי עבודתם המרכזיים של העובדים; האם הרשת פיקחה באופן ישיר ויומיומי על פעילותם השוטפת של העובדים (השוו עמ' 541-542 לפסק הדין בעניין כפר רות המוזכר לעיל).   

 

יתירה מכך, על רקע המבחנים העקרוניים שנקבעו בפסק הדין בעניין כפר רות בשאלת קיומם של יחסי עובד-מעביד, נדמה כי העובדה שסניף הזכיין נושא את הלוגו של הרשת, אינה צריכה להוות שיקול של ממש. עובדה זו הינה אינהרנטית למודל הזכיינות, ונדמה שאין בה, כשלעצמה, כדי ללמד על יחסי עבודה בין הרשת לבין עובדי הזכיין. באופן דומה, ספק אם יש לתת משקל של ממש לעובדה כי תפריט הסניף נקבע על-ידי הרשת. ככלל, קביעת התפריט נעשית כדבר שבשגרה על-ידי רשתות זכיינות בתחום המזון, על מנת להביא לאחידות בין סניפי הרשת, ואין בקביעת התפריט, כשלעצמה, כדי ללמד על יחסי עבודה בין הרשת לבין עובדי הזכיין. מאותה סיבה, גם אין לתת משקל משמעותי לעובדה כי עובדי הזכיין קיבלו ברשת הכשרה טרם תחילת עבודתם או לעובדה כי הרשת קובעת את שעות פעילות הסניף.

 

עתה, מעניין יהיה לראות האם החלטת בית הדין בעניין קפנטו –  שאינה שוללת על הסף אפשרות לקיומם של יחסי עבודה בין עובדי הזכיין לבין הרשת – תוביל לעוד תביעות משפטיות נגד רשתות זכיינות נוספות.

 

 

* ד"ר אורי בן-אוליאל הינו מרצה בכיר וראש החטיבה למשפט מסחרי במרכז האקדמי למשפט ולעסקים. 

 

מאמר זה אינו מתיימר למצות את הדיון בנושא. אין לראות במאמר זה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי.

מהות הזכיינות היא שרשת מזכה מוכרת לזכייניה שירותי ניהול הכוללים תמיכה רציפה בתמורה לתמלוגים שוטפים. במקרים רבים חוסר הצלחה של רשתות מזכות נובע מאימוץ מודל זכייני שאינו מתאים או מניהול לקוי של הזכיינים. תשתית נכונה, גיבוש מודל זכייני נכון, ספר נהלים מדויק, חוזה זיכיון מנוסח כראוי, גיוס זכיינים איכותיים ומגננוני תמיכה ובקרה, הם אשר מובילים להצלחה בזכיינות.

קרא עוד...

להלן 10 טיפים מנצחים אשר יאפשרו לך, הזכיין הפוטנציאלי לקבל ההחלטה מושכלת ונכונה, אשר תשפיע על הצלחתך ברכישת הזיכיון וישפכו אור על כדאיות העסקה...

 

 

  

 

קרא עוד...

המרכז לקידום זכיינות בישראל רואה בכללי אתיקה בזכיינות ערך עליון הן ביחסים הטרום חוזיים והן ביחסים השוטפים בין רשת מזכה לבין זכייניה וזכייניה הפוטנציאליים. לנוכח העובדה כי בארץ אין חוק אשר מסדיר את הפעילות של ענף הזכיינות וכי חסרים סטנדרטים שישמרו על התנהלות ראויה ביחסים שבין רשתות מזכות ובין זכיינים, יישום של כללי אתיקה בענף הינו בעל חשיבות...

קרא עוד...

אולדיס

צור קשר

מלא פרטים וניצור אתך קשר בהקדם
*הקלד את הקוד הבא

אודות  זכיין  זכיינות למכירה  זיכיון לקופיקס  זכיינות למכירה  זכיינות בתי קפה  זיכיונות  ספר נהלים  זכיינות ארומה  זכיינות קופיקס  זכיינות רולדין  זיכיון לבית קפה  הזדמנויות עסקיות  זכיינות  מאמרים  מימון   צור קשר  קוד אתי לזכיינות  חוזה זיכיון  הלוואות לעסקים  דרושים  שיווק דיגיטלי   כנס זכיינות 2014   עסקים למכירה  זכיינות כאן

המרכז לקידום זכיינות בישראל l פרנקס יעוץ עסקי בע"מ l רח' דרך החורש 4, בית אפריקה ישראל, ת.ד 12822 יהוד 56470 l טל' 1-700-720-720 l פקס: 03-5322567