רשתות קפה מובילות מתאמות מהלכים: "אף אחד לא הולך להוריד מחירים"

פתיחתו בשבוע שעבר של הסניף הראשון של רשת קופיקס, שמציעה קפה ומוצרים נוספים ב-5 שקלים בלבד ‏(כמחצית מהמחיר המקובל‏), הציתה מחדש את העיסוק הציבורי ביוקר המחיה בכלל – ובמחירי הקפה בפרט. הצרכנים התייצבו בפתחו של הסניף התל אביבי בתורים ארוכים, העיתונים חגגו בכותרות ענק את הבשורה, והטלוויזיה ואתרי האינטרנט מיהרו להעביר שידורים חיים מרחוב אבן גבירול. כמה מהפרשנים אף הזדרזו לדמות את המהלך של קופיקס למהפכת הסלולר שחולל שר התקשורת לשעבר, משה כחלון.



אלא שמי שציפה כי הבשורה הצרכנית והמחירים האטרקטיוויים של קופיקס יטלטלו את ענף בתי הקפה, יעוררו תחרות ויובילו להורדת מחירים – צפוי ככל הנראה להתאכזב. מעדויות שהגיעו לידי TheMarker עולה כי בעלים ומנהלים בכירים בכמה מרשתות הקפה הגדולות בישראל משתפים פעולה ומקיימים ביניהם קשר, שבמסגרתו דנים גם על רמות המחירים בענף.



מהעדויות עולה כי בשיחות ביניהם דנו הבכירים בדרכי התגובה למהלך של קופיקס, והחליפו הערכות בנוגע לפגיעה הצפויה ממנו. בעקבות אותן שיחות, מחירי הקפה לא ירדו וגם לא נערכו מבצעים כלשהם.



על מערכת היחסים העסקית הבעייתית בין חלק מבעלי רשתות הקפה המובילות, שלכל אחת מהן יש סניפים רבים, ניתן ללמוד, למשל, מדבריו של רונן נמני, בעלי רשת קפה קפה, המפעילה יותר מ–120 סניפים. “אנחנו ‏(בכירי רשתות הקפה – עד”מ‏) אונליין בקו טלפון, אני מדבר אתם ואנחנו בקשר עם כולם. בסך הכל כולם חברים, זה כולנו ביחד. אני אומר לך, כל הרשתות הגדולות, כולנו בקשר וכולנו מדברים ואף אחד לא הולך להוריד מחירים”.



לדברי נמני, הוא לא מתכנן להוריד אפילו אגורה מהמחיר. לדבריו, הוא ועמיתיו, בעלי הרשתות הגדולות האחרות, קיימו ביניהם שיחות בנושא לאחר הפתיחה הרעשנית של קופיקס, וסיפרו זה לזה מה כל אחד מהם מתכנן או לא מתכנן לעשות. כך, התברר לכולם שאף אחד מהם לא מתכוון להוריד מחירים.



נמני סירב לחשוף בשיחה מי הם אותם בעלי בתי קפה שעמם שוחח על מחירי הקפה העתידיים. עם זאת, הבהיר כי מדובר ברשתות הגדולות והמשמעותיות ביותר. בתשובה לשאלה מדוע הוא מאמין לדבריהם של אלה שכביכול אמורים להתחרות בו, ענה: “אני חבר של כולם ‏(…‏) אנחנו קולגות למקצוע, אני לא מתחרה ולא כלום”.



"מה, אי אפשר לשאול קולגה?”



רשתות הקפה צמחו מאוד בשנים האחרונות. הרשתות מחזיקות בכ–30% מבתי הקפה בענף, אך אחראיות לכ–70% מהיקף מהמכירות. לפי נתוני צ’מנסקי בן שחר, לרשת הגדולה ביותר – ארומה ישראל, יש כיום 123 סניפים לעומת 91 ב–2009; הרשת השנייה בגודלה היא קפה קפה עם 120 סניפים; ואחריה קפה גרג עם 88 סניפים.



רשתות נוספות שנחשבות למשמעותיות, על אף שיש להן מספר סניפים נמוך יותר, הן רולדין עם 44 סניפים; קפה ג’ו עם 38 סניפים; וארומה תל אביב עם 25 סניפים.



מתחקיר TheMarker עולה כי נמני אינו היחיד וכי הקשרים בין בעלי ומנהלי ענף הקפה רבים ומסועפים, ומעורבים בהם לכאורה נציגי כמעט כל הרשתות הגדולות.



בין בכירים בענף קיים לכאורה נוהג שעלול להיחשב פסול של “חברוּת עסקית”, שכולל מפגשים, שיחות בנושאים עסקיים ותכנון מהלכים עסקיים. בחלק מהמקרים אף נעשים ניסיונות לסייע לרשת מתחרה לקבל תנאים טובים יותר ברכישות מספקים. בשיחות שערכנו עם בכירים בענף הקפה הם הגדירו זה את זה ”חברים”, “קולגות” ו”לא יריבים”.



לדברי בעלי רשת קפה נוסף, לאחר פתיחת קופיקס הוא קיבל שיחת טלפון מבכיר בדלק ישראל, בעלת רשת קפה ג'ו וחנויות הנוחות מנטה, שביקש לדעת אם הוא מתכוון להציע מבצע רשתי בעקבות ההתפתחויות. “הוא רצה לדעת אם אני בתור רשת עושה משהו”, מספר הבעלים. “אמרתי לו שאני לא מתייחס, אז הוא אמר לי ‘גם אני חשבתי לא להתייחס, אבל רציתי לשמוע עוד דעה’”.



בתשובה לשאלה האם אינו רואה פסול בניהול שיחה מסוג זה בין מתחרים, השיב בעלי הרשת כי אין בעיה, משום שהרשת שבבעלותו אינה מוגדרת מונופול. “מה, אתה לא יכול לשאול קולגה שלך על רעיונות?” תהה, “זה לא תיאום מחירים ומכירות ודברים כאלה. לגיטימי לשאול אותך אם אתה מגיב או לא מגיב למה שמישהו עשה”.



להכניס נוקאאוט לקופיקס



גם בעלי רשת קפה מוכרת נוספת אישר ל– TheMarker כי אכן הוא ועמיתיו, בכירים בכמה רשתות קפה, דנו ביניהם במחירים בעקבות פתיחת קופיקס. לדבריו, בשיחות עלתה בין השאר אפשרות להציע מבצעים כדי להסיט את תשומת הלב התקשורתית ולהכניס “נוקאאוט”, כהגדרתו, לקופיקס. עם זאת, לבסוף החליטו הבכירים כי יהיה נכון להתעלם ולהמתין עד שגל ההתעניינות התקשורתי והצרכני יחלוף.



בתשובה לשאלה מי אמר כי הוא שוקל להציע מבצעים, ענה בעלי הרשת: “כל הרשתות. כולם חשבו לעשות מבצעים. זו היתה שיחה של סתם. הרי יש פה חבורה של 4–5 רשתות הכי גדולות שמחזיקות את השוק. מדברים אחד עם השני, נפגשים. תנובה, למשל, מארגנת נסיעה או כנס גדול, אז מדברים כולם ונפגשנו כולם”. הנסיעה לחו"ל שהזכיר הבעלים אכן אורגנה על ידי תנובה לפני כמה חודשים, ונכחו בה בין השאר בכירים ברשתות הקפה הגדולות.



בשיחה מאוחרת יותר ניסה בעלי הרשת להבהיר כי הרשתות לא באמת נלחצו מהמתחרה החדש: “זה היה הבאזז שגרם לכל בעלי הרשתות לדבר על הזה. אז דיברו והבינו שזה לא מעניין וירדו מזה. מיום שישי אני לא מדבר על זה עם אף אחד ‏(….‏) כולם דיברו עם כולם”.



אחד מבעלי רשתות הקפה הודה בשיחה כי הוא מקיים קשרי חברות עם נמני, וכי הם אף יוצאים לבלות יחדיו בערבים. עם זאת, לטענתו הם אינם מדברים על נושאים עסקיים. “לא דיברתי אתו על זה ‏(קופיקס – עד”מ‏). זה גם לא מעניין אותי בכלל”, אמר. בכיר נוסף בענף, מרשת אחרת, הודה כי “אני יכול להגיד שדיברתי עם שתי רשתות גדולות מאוד, ואמרו שאין היגיון וסיכוי בפתיחה הזאת של קופיקס”. בתשובה לשאלה אם אחד מאלה שדיבר עמם הוא נמני מקפה קפה, ענה: “לא, דווקא אתו לא דיברתי”.



מרשות ההגבלים העסקיים נמסר בתגובה: "הדרך היעילה ביותר לטיפול בקרטל היא פנייה ישירה בתלונה לרשות ההגבלים העסקיים. הרשות מזמינה את הציבור לעשות שימוש בערוץ זה".



כמה מהרשתות: "אין לנו קשר עם המתחרים"



ברשת קפה קפה סירבו להגיב לכתבה. מדלק ישראל, מפעילת רשת קפה ג’ו וחנויות הנוחות מנטה, נמסר: “התקיימה שיחת חולין בין מכרים. השיחה לא עסקה בתיאום מכל סוג שהוא או בדרכי פעולה כלשהן. החברה מקפידה לפעול ופועלת לפי דין”.



ברשת ארומה ישראל סירבו להגיב לכתבה. ברשת קפה גרג סירבו להגיב לכתבה. מרשת ארומה תל אביב נמסר: “אין לנו קשר לעניין”. מרשת רולדין נמסר: “אין לנו קשר לעניין”. ברשת ארקפה סירבו להגיב לכתבה. ברשת לחם ארז סירבו להגיב לידיעה.



בעלי רשת אילן’ס, יעקב לוזון, מסר: “אין לי קשר עם אף אחד מבעלי הרשתות המתחרות ואינני מכיר אותם באופן אישי. מכיוון שהסניפים הנם בבעלות החברה ולא מופעלים על ידי זכיינים, אין לי זמן להתחבר עם בכירים מרשתות אחרות”.



חיים מלכה, מבעלי רשת קפנטו, מסר: “על אף שבדרך כלל אני מוזמן למסיבות מצומצמות – למסיבה הזאת לא הוזמנתי. גם אם היה מגיע אלי משהו כזה לגבי קופיקס, לא הייתי מתאם. המוצר שלי שונה לגמרי משל קופיקס ולכן גם אין לי מה להשוות מחיר אליהם”.




 



מתעניין/ת בפגישת יעוץ? לחץ/י כאן