כניסה לחברים רשומים



הרשם לניוזלטר


זכיינות אספרסו בר
זכיינות ג'נטלמן
זכיינות סחוט
זכיינות עידן 2000
קפה ג'ו_GO
זכיינות קפנטו
זכיינות קופיקס
זכיינות בליקר בייקרי
זכיינות איי לק

זכיינות - שיטה נהדרת אך לא לכל אחד

לא חייבים להמציא את הגלגל בשביל להקים עסק מצליח. לפעמים מספיק לשכפל את הקיים. אורי שרף עם מספר עצות לאלו המחפשים לשלב בין השקעה ליזמות. לחושבים בגדול בלבד
14/12/2011

פיתוח עסקי בשיטת הזכיינות מאפשר קצב התרחבות מהיר ביותר לעסקים. אסטרטגיה עסקית זו מצטיינת גם בתקופות מיתון, מאחר והיא מאפשרת התרחבות ללא השקעות גבוהות ותוך ניצול היתרונות לגודל. עם זאת, הזכיינות אינה מתאימה לכל עסק, ובמיוחד לא לעסקים קטנים הנמצאים בתחילת דרכם.

עסק קיים ומבוסס, המעוניין להתפתח ע"י הקמת סניפי זכיינות, חייב לבצע מספר צעדים ראשונים וקריטיים להצלחה. מומלץ לבצע פעילויות אלה תוך הסתייעות במומחים מקצועיים:

1. בחינת היתרונות והחסרונות של הזכיינות והתאמתה לעסק/לענף הספציפי/לדמויות הפועלות.

2. בניית מודל עסקי מפורט, כולל חישובי רווחיות, דמי הזיכיון והתמלוגים ממחזור המכירות של הזכיינים.

3. הקמת "חנות דגל", או התאמת אחת מהחנויות הקיימות של העסק לייעוד זה, שיכלול מאפייני עיצוב ומיתוג ברורים וייחודיים. "חנות" זו תשמש לשיווק הרשת לזכיינים חדשים, להדרכת זכיינים וכן כזירה לבחינת שיטות שיווק, מוצרים ושירותים חדשים.

4. הפקת ספר נהלים לתפעול סניפי הזכיינות ובקרה עליהם.

5. בניית הסכם הזכיינות, הקובע במפורט תנאי ההתקשרות, ההתנהלות וההיפרדות.

6. הקמת מערך הדרכה, ניהול ובקרה. הצעד הראשון הוא הקריטי ביותר. עסקים יכולים לקום וליפול כתוצאה מטעיות בצומת דרכים זה. למרות שהשיקולים הם ספציפיים ביותר לכל עסק, כולל הפרסונות הנוגעות בדבר, הגדירו יועצי המרכז לקידום זכיינות בישראל שבעה מבחנים, המהווים מאפייני סף לבדיקת המוכנות של עסקים שרוצים להפוך לרשתות מזכות.

7. בידול: רשת מזכה חייבת להיות שונה מהמתחרים הפועלים בשוק. בידול במוצרים בלעדיים, בחוויה מיוחדת או בשיטות שיווק ייחודיות.

8. לא שדה ניסויים: ישנן רשתות מזכות המנסות לבחון רעיונות עסקיים חדשים על גבם של זכיינים תמימים. לא לכך נועדה הזכיינות. זכיינים, לרוב שכירים לשעבר, מבקשים לרכוש זיכיון כאלטרנטיבה להקמת עסק עצמאי, בעיקר בגלל סיכון נמוך יותר וציפייה לקבלת תמיכה מצידה של הרשת. הם לא רוצים להיות שותפים לניסוי של המצאת גלגל מחדש אלא להצטרף לעסק בעל הצלחה מוכחת.

9. השיטה: חשוב שההצלחה לא תהיה אקראית שנבעה ממזל (מיקום יוצא מהכלל, טרנד או אחר) אלא תהיה תוצאה של שיטה (
system
) לניהול העסק: ניהול מקצועי, תפעול יעיל, מנגנוני בקרה ועוד.

10. ניהול/מטה: הסיבה העיקרית לכישלונות של רשתות מזכות היא ניהול כושל. ניהול העסק מורכב ממגוון תחומים שונים, כגון ניהול אסטרטגי, רכש, ייצור, לוגיסטיקה, שיווק, כספים ועוד. גם אם עד כה ביצע הבעלים של רשת מזכה את כל הפעילויות הללו בעצמו, כיום יש לו אחריות על זכיינים וחובתו לתת למקצוענים לעסוק בכל אחד מהתחומים.

11. יכולת שכפול: הצלחות של עסקים נובעת לרוב מיכולות הליבה שפותחו על ידם. רשת מזכה חייבת להיות מסוגלת להעביר את יכולות הליבה האלו לזכייניה. עסק מורכב ומסובך שאינו מסוגל להנחיל לזכיינים את הידע והכלים שלו תוך שלושה חודשים – עדיף שלא יפנה לשיטת הזכיינות.

12. רווחיות הרשת והחזר ההשקעה לזכיין: אחד המבחנים החשובים לכל מערכת מזכה היא קיום הצדקה כלכלית לזכיינים ולרשת. לרוב רשתות גובות מזכיינים דמי זיכיון וכן תמלוגים (דמי ניהול) כאחוז ממחזור המכירות. כדי שזכיינים ירצו להצטרף לרשת ולהישאר בה, חשוב ביותר שהרווח, בניכוי כל ההוצאות ה"רגילות" של העסק ובתוספת התמלוגים, יהיה מספיק אטרקטיבי יחסית לאלטרנטיבות האחרות. כמו כן, תקופת החזר ההשקעה בצירוף דמי הזיכיון חייבת להיות סבירה (ברוב המקרים לא יותר מ-36 חודשים).

זכיינים מצטרפים לרשתות על מנת ליהנות מהתמיכה מצידן. חשוב לוודא שהרשת מסוגלת לעמוד בציפיות אלו ובהוצאות השוטפות של ניהול הרשת, פיתוחה, תמיכה בזכיינים, שיווק, בקרה ותחומים נוספים, וכל זה תוך שמירה על רווחיות הרשת. 

13. השקעת משאבים: למרות שפיתוח עסקי בשיטת הזכיינות נחשב לכזה שדורש משאבים מצומצמים יחסית לאלטרנטיבות אחרות, לא מדובר בשיטה ללא עלויות. מאחר ובעיסקת זכיינות הרשת המזכה נוטלת אחריות לא רק על עצמה אלא גם על השותפים הזוטרים (זכיינים), אסור לעגל פינות וחייבים לעבוד "לפי הספר". עלויות הקמת מערכת זכיינית יכולות לנוע מכמה עשרות לכמה מאות אלפי שקלים.

אנו מאמינים שהצלחת העסק היא הצלחתו של הזכיין והכישלון הוא הכישלון של הרשת. שיטת הזכיינות מסוגלת להביא את המזכה לתוצאות מדהימות, אך גם לגרום לפשיטת רגל של עסקים רבים. אסור להקל ראש בנושא זה וחשוב מאד להיעזר באנשי מקצוע מנוסים.

 

מהות הזכיינות היא שרשת מזכה מוכרת לזכייניה שירותי ניהול הכוללים תמיכה רציפה בתמורה לתמלוגים שוטפים. במקרים רבים חוסר הצלחה של רשתות מזכות נובע מאימוץ מודל זכייני שאינו מתאים או מניהול לקוי של הזכיינים. תשתית נכונה, גיבוש מודל זכייני נכון, ספר נהלים מדויק, חוזה זיכיון מנוסח כראוי, גיוס זכיינים איכותיים ומגננוני תמיכה ובקרה, הם אשר מובילים להצלחה בזכיינות.

קרא עוד...

להלן 10 טיפים מנצחים אשר יאפשרו לך, הזכיין הפוטנציאלי לקבל ההחלטה מושכלת ונכונה, אשר תשפיע על הצלחתך ברכישת הזיכיון וישפכו אור על כדאיות העסקה...

 

 

  

 

קרא עוד...

המרכז לקידום זכיינות בישראל רואה בכללי אתיקה בזכיינות ערך עליון הן ביחסים הטרום חוזיים והן ביחסים השוטפים בין רשת מזכה לבין זכייניה וזכייניה הפוטנציאליים. לנוכח העובדה כי בארץ אין חוק אשר מסדיר את הפעילות של ענף הזכיינות וכי חסרים סטנדרטים שישמרו על התנהלות ראויה ביחסים שבין רשתות מזכות ובין זכיינים, יישום של כללי אתיקה בענף הינו בעל חשיבות...

קרא עוד...

סמארטפון

צור קשר

מלא פרטים וניצור אתך קשר בהקדם
*הקלד את הקוד הבא

אודות  זכיין  זכיינות למכירה  זיכיון לקופיקס  זכיינות למכירה  זכיינות בתי קפה  זיכיונות  ספר נהלים  זכיינות ארומה  זכיינות קופיקס  זכיינות רולדין  זיכיון לבית קפה  הזדמנויות עסקיות  זכיינות  מאמרים  מימון   צור קשר  קוד אתי לזכיינות  חוזה זיכיון  הלוואות לעסקים  דרושים  שיווק דיגיטלי   כנס זכיינות 2014   עסקים למכירה  זכיינות כאן

המרכז לקידום זכיינות בישראל l פרנקס יעוץ עסקי בע"מ l רח' דרך החורש 4, בית אפריקה ישראל, ת.ד 12822 יהוד 56470 l טל' 1-700-720-720 l פקס: 03-5322567