הזכיינות בישראל

ענף הזכיינות בישראל מתפתח בקצב מהיר ביותר וב-10 שנים אחרונות גדל ביותר מ-600%. קצב הצמיחה השנתי של הענף עומד כיום על כ-20%, קצב שנשמר גם בשנות המיתון 2008-2009. 


על פי הערכה המחזור של ענף הזכיינות בשנת 2011 היה מעל 14 מיליארד ₪.


 


שנת 2011 הייתה שנת שיא של הזכיינות בישראל מבחינת כמות הרשתות המזכות הפועלות, כמות הזכיינים הפעילים ולמצער דומה כי גם כך היקף המשברים של זכיינים ורשתות וכמות הרשתות המוכרות זיכיונות ללא יסודות מתאימים.


 


בישראל פועלות כ-350 רשתות מזכות המפעילות יחד כ-10,800  סניפים. רוב הרשתות המזכות בישראל משלבות בין ניהול סניפים בבעלות (כ-30% מסך הסניפים) ועבודה עם זכייני משנה (כ-70%). 


 


בישראל פועלים מעל 100 זכיינים ראשיים של רשתות בינלאומיות, מהן כ-60% רשתות אירופאיות ו-30% רשתות אמריקאיות. רוב הזכיינים הראשיים (75%) מפעילים את כל הסניפים בבעלותם והמיעוט (25%) מוכרים זיכיונות משנה.


 


48% מסך הרשתות המזכות הפועלות בישראל הינן מתחום המזון. כ-88% מהרשתות האלו הן רשתות מקומיות כ-12% רשתות זרות. בין הרשתות הזרות מקום נכבד תופסות רשתות אמריקאיות McDonald's, KFC, Pizza Hut, Domino's Pizza ועוד. יחד עם זאת, רשתות אמריקאיות מצליחות שפעלו בישראל בעבר נאלצו לעזוב את השוק וביניהן Starbucks, Dunkin Donuts, Burger King. חלק מהרשתות האמריקאיות היו בישראל במספר סבבים תוך כדי החלפת זכיינים ראשיים, וביניהן Subway, Ben&Jerry.


 


כ-38% מהרשתות הפועלות בישראל הינן מתחום המסחר, כאשר כמעט 80% מהן מתחום האופנה למרות שתחום האופנה הולך ונהייה פחות אטרקטיבי ופחות מותאם לזכיינות בישראל. בתחום האופנה בישראל שולטות רשתות אירופאיות, אך פועלים גם מספר מותגים אמריקאים כגון Tommy Hilfiger, Ralph Lauren, Gap, American Eagle ועוד. בין המותגים שלא בתחום האופנה פועלים בישראל Toys R Us, ACE, Office Depot ואחרות. חלק גדול מהרשתות הבינלאומיות עובדות בישראל עם זכיינים ראשיים המהווים שחקנים גדולים בתחום הקמעונאות ומציגים מספר רב של מותגים בינלאומיים.


 


יתר 14% מהרשתות המזכות הינן בתחום השירותים. בתחום של תיווך נדל"ן שיטת הזכיינות נפוצה מאוד ובישראל פועלות כ-10 רשתות מזכות, כאשר ביניהן 4 רשתות אמריקאיות Re/Max, Realty Executive, ERA, Century21. בתחומים אחרים פועלות רשתות מזכות נוספות וביניהן Wall Street Institute, Berlitz, LMI WSI ועוד.


 


הרוב המוחלט של הרשתות הזרות פועלות בישראל באמצעות זכיינים ראשיים, ובודדות בלבד באופן ישיר מול הזכיינים. רשת מכוני כושר לנשים Curves האמריקאית היא אחת מהן. עובדה זאת נובעת בעיקר מהמרחק הגיאוגרפי וכן מגודל השוק ומאפייניו.


 


ההשקעה הראשונית בהקמת עסק בזכיינות יכולה להתחיל ב 120,000 ₪ בלבד (בעסקים בענף השירותים). הקמת עסק בענף המסחר כרוכה בהשקעה של כ-520,000 ₪ בממוצע ובענף המזון עומדת השקעה זו על כ-660,000 ₪ בממוצע. יחד עם זאת, יש לציין שהגבול העליון של ההשקעה הראשונית בתחום המזון לעיתים עולה על 2,000,000 ₪.


 


למרות שבישראל אין חקיקה בענף הזכיינות ומערכת היחסים בין הרשתות המזכות לזכיינים מתבססת בעיקר על חוק החוזים וחקיקה בתחום הקניין הרוחני, המרכז לקידום זכיינות פרסם בשנת 2006 את הקוד האתי לזכיינות אשר מנחיל כללים במערכת היחסים בין הרשת הזכיין. מדובר בקוד וולונטרי אשר לא כל רשת חייבת לחתום עליו, אך כמה עשרות רשתות מזכות חתמו עליו וע"י כך קבעו סטנדרטים חדשים לענף. הקוד האתי בין השאר כולל מג"ן לזכיין (מסמכי גילוי נאות) אשר מקביל ל UFOC האמריקאי. 


 


המרכז לקידום זכיינות הוא הגוף היחידי בישראל הפועל ברמה הלאומית על מנת לקדם ולמסד את הזכיינות בישראל. המרכז נותן סיוע ליזמים בראשית דרכם לפתיחת עסק בזכיינות, נותן יעוץ עסקי ואסטרטגי לעסקים ולרשתות הרוצים להתפתח בזכיינות, נותן סיוע בגיוס מימון ומפעיל את פורטל הזכיינות של ישראל www.fran.co.il .


 


הנתונים במאמר זה רוכזו מסקר וממחקר זכיינות שנערך ע"י המרכז לקידום זכיינות בישראל.


info@franchise.org.il